1. Organizace a provoz školy
+ děti jsou rozděleny do tříd podle věku
+ do všech tříd MŠ Vrchlického byly zabudovány videotelefony se zvoněním v každé třídě
(příchody a odchody dětí), každá třída i pracovní úsek mají i vlastní telefonní linku
+ každá třída má svůj denní organizační řád (program uspořádání dne), který je natolik
flexibilní, že umožňuje reagovat na aktuální změny a zohledňuje zájem a individuální
potřeby dětí
+ pedagogové se plně věnují dětem a jejich vzdělávání
+ poměr spontánních a řízených činností je vyvážený
+ do denního programu jsou pravidelně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové
aktivity
+ děti mají dostatek prostoru i času pro spontánní hru
+ pro realizaci činností jsou vytvářeny vhodné materiální podmínky, je dbáno o výměnu
hraček, UP, vybavení školy, dle potřeby
+ při vstupu dítěte do MŠ je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim – vhodný
postup domluví uč. s rodiči
+ nejsou překračovány počty dětí ve třídě, spojování tříd se snažíme omezovat na nutnou
potřebu (ráno 6,00 – 7,00 hod, MŠ Otakarova – 8,00 hod, odpoledne postupně po 15,00 hod)
+ aktivity jsou organizovány tak, aby vedly děti k aktivitě a experimentování
+ děti mají možnost účastnit se společných činností v malých, středně velkých i velkých
skupinách, na základě svého rozhodnutí mají však i možnost se nabízené činnosti
nezúčastnit
+ pedagogové dbají ve svých třídách na vytvoření potřebného zázemí pro děti – klidu,
bezpečí i soukromí (osobní hygiena apod.)
2. Věcné (materiální) podmínky školy
+ strategické umístění školy a její výrazná dostupnost rodičovskou veřejností
+ u MŠ Vrchl.nábř. se jedná o účelovou budovu, která byly již jako MŠ projektována
a postavena
+ rozsáhlé zahrady vybavené novými herními prvky, vzrostlými stromy, zámkovou dlažbou
+ blízkost historického jádra města otevírá možnosti k seznamování s historickými
památkami i k využívání rozmanitých kulturních možností
+ v dosahu pěší chůze se nacházejí odpočinkové zóny – městské parky, nábřeží, Malý jez,
Stromovka, Sokolský ostrov, Háječek, i sportovní střediska – Sportovní hala, Zimní a
Plavecký stadion, atletický, – pro využívání ke sportovním a pohybovým aktivitám dětí
+ MŠ Vrchl.nábř. má prostorné slunné třídy, rozmístění tříd umožňuje bezprostřední kontakt
mezi jednotlivými třídami, prostory třídy umožňují vytvářet zájmové koutky pro hry a
činnosti dětí, prostory jsou plně dostačující i k denním pohybovým aktivitám
+ vnitřní vybavení nábytkem, tělocvičným nářadím, zdravotně hygienická zařízení i vybavení
pro odpočinek dětí jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, jsou zdravotně
nezávadné a bezpečné, splňují vysoké nároky na estetiku prostředí
+ MŠ je vybavena hračkami, pomůckami, náčiním, materiály a doplňky odpovídajícími věku
i počtu dětí, toto je průběžně doplňováno a obměňováno. Jejich umístění se snažíme
koncipovat tak, aby na ně děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a vyznaly se
v jejich uložení. Děti se podílejí i na vlastní výzdobě interiéru školy.
+ MŠ Vrchl.nábř. je plně soběstačná ve službách (ŠJ, prádelna, sušárny, mandl), odloučené
pracoviště využívá služeb kmenové školy
3. Životospráva
+ MŠ Vrchl.nábř. má vlastní kuchyni s technickým zázemím, které umožňuje dodržovat
zdravou technologii přípravy pokrmů
+ v roce 2006 byla do školní kuchyně instalována vzduchotechnika s nákladem více než
1 800 000,-Kč, která splňuje nejen ty nejvyšší technické parametry, ale zvyšuje i estetičnost
prostředí (nerezový strop), v roce 2008 bylo vyměněno strojové vybavení
+ kuchyně má zbudované všechny potřebné sklady a přípravny surovin
+ u každé třídy jsou přípravny jídla s novými kuchyňskými linkami
+ vhodná skladba jídelníčku, plnohodnotná a vyvážená strava (naplňování spotřebního koše)
+ mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržována vhodné intervaly (3 hod.)
+ z důvodu prodlouženého provozu mají děti možnost dle zájmu a své potřeby i druhé a třetí
svačiny
+ každý týden peče kuchyně i domácí moučníky, zařazuje i motivované pečení (Mikuláš,
Masopust, Velikonoce aj.)
+ v průběhu celého dne mají děti k dispozici dostatečné množství tekutin, v MŠ Vrchl.nábř.
bylo co by alternativa ke slazeným nápojům instalováno na zahradě pítko s čistou vodou
+ děti do jídla nenutíme, snažíme se je motivovat, aby alespoň ochutnaly (vlastní rozhodnutí
je na dítěti) a naučily se správnému stravování
+ dbáme na estetiku stravování – ubrusy, prostírání, vázičky
+ zajišťujeme pravidelný denní rytmus a řád, který lze v případě potřeby upravit dle aktuální
situace a potřeb dětí
+ dbáme na dostatečně dlouhý pobyt dětí venku, při příznivém počasí jsou děti denně venku
v dopoledních i odpoledních hodinách; důvody neuskutečnění: silný déšť a vítr, velmi
nízké teploty pod mínus 10 stupňů
+ je zajištěno dostatečné pohybové vyžití dětí v budově, na zahradě i mimo objekt školy
+ v denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku
jednotlivých dětí
+ pro potřeby rodiny a zájem dítěte jsou umožněny v denním řádu pozdější příchody dětí
do MŠ i jejich včasné vyzvedávání
+ vedeme děti k poznání, že zdraví je důležitá, ničím nenahraditelná hodnota, kterou si musí
každý chránit, snažíme se je vychovávat v duchu zdravého životního stylu
4. Psychosociální podmínky
Na splnění těchto podmínek klade škola veliký důraz a systematicky se jim věnuje.
Motto: „Slunce v duši. "
-
snažíme se vytvořit pohodové klima bez stresů, kdy ve vztazích mezi dospělými i dětmi
se bude projevovat vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, solidarita,
vzájemná pomoc a podpora
-
chceme, aby se děti i dospělí cítili v prostředí MŠ dobře, spokojeně, jistě a bezpečně
-
všechny děti mají v naší škole stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti, nikdo
n ení znevýhodňován ani zvýhodňován
-
osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu
chování a norem, které jsou ve škole stanoveny
-
děti jsou seznamovány s jasnými pravidly chování ve skupině tak, aby se ve třídách
vytvořil kolektiv dobrých kamarádů, místo, kde jsou děti rády a kam se těší
-
učitelky věnují dostatečnou pozornost vztahům ve třídě a nenásilně tyto vztahy ovlivňují
prosociálním způsobem (prevence šikany)
-
péče o děti je podporující, sympatizující, počítáme s aktivní spoluúčastí dítěte při všech
činnostech
-
snažíme se o nenásilnou komunikaci s dítětem, která je mu příjemná a navozuje vztah
důvěry (dítě musí získat oprávněný pocit, že se na učitelku může vždy spolehnout,
obrátit se na ní s žádostí o pomoc a ta mu nebude odepřena)
-
převažují pozitivní hodnocení, pochvaly, povzbuzení, podporujeme dítě v tom, aby
se nebálo pracovat a rozhodovat se samostatně, aby si věřilo
-
postupně vyřazujeme nezdravé soutěžení dětí
- nově příchozí děti mají možnost se postupně adaptovat na nové prostředí i situaci
-
učitelky respektují potřeby dětí (obecně lidské, vývojové i individuální) a pomáhají v jejich
naplňování
Pravidla pro vzájemnou dohodu a pohodu, porozumění a přátelství :
Každá třída si vytváří na začátku školního roku (učitelky společně s dětmi) svá vlastní
pravidla soužití ve skupině – aby nám spolu bylo hezky. Podrobně si je rozebere a vysvětlí
na příkladech. Během roku je pak učitelky i děti důsledně dodržují.
ilustrace: výtvarnice Mgr. Ivana Tlačilová