1. Organizace a provoz školy
+ strategické umístění školy a její výrazná dostupnost rodičovskou veřejností
+ u MŠ Vrchl.nábř. se jedná o účelovou budovu, která byla již jako MŠ projektována
a postavena
+ blízkost historického jádra města otevírá možnosti k seznamování s historickými
památkami i k využívání rozmanitých kulturních možností
+ v dosahu pěší chůze se nacházejí odpočinkové zóny – městské parky, nábřeží, Malý jez,
Stromovka, Sokolský ostrov, Háječek, i sportovní střediska – Sportovní hala, Zimní a
Plavecký stadion, atletický, – pro využívání ke sportovním a pohybovým aktivitám dětí
+ děti jsou rozděleny do tříd podle věku
+ do všech tříd byly zabudovány videotelefony se zvoněním v každé třídě
(příchody a odchody dětí), každá třída i pracovní úsek mají i vlastní telefonní linku
+ zřízení webových stránek školy
+ každá třída má svůj denní organizační řád (program uspořádání dne), který je natolik
flexibilní, že umožňuje reagovat na aktuální změny a zohledňuje zájem a individuální
potřeby dětí. Předškolní děti (pavilon C) nemají do denního programu zařazen polední
spánek (relaxační odpočinek na matracích se zařazením klidových činností)
+ pedagogové se plně věnují dětem a jejich vzdělávání
+ poměr spontánních a řízených činností je vyvážený
+ do denního programu jsou pravidelně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové
aktivity, cvičení jednotlivých tříd v tělocvičně, kroužky s pohybovou a taneční
náplní, předškolní děti – výuka plavání, bruslení, účast ve škole v přírodě
+ děti mají dostatek prostoru i času pro spontánní hru
+ pro realizaci činností jsou vytvářeny vhodné materiální podmínky, je dbáno o výměnu
hraček, UP, vybavení školy, dle potřeby. V MŠ Otakarova byly upraveny vedlejší prostory
na výtvarné, pracovní a metodické kabinety.
+ při vstupu dítěte do MŠ je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim – vhodný
postup domluví uč. s rodiči
+ nejsou překračovány počty dětí ve třídě, spojování tříd se snažíme omezovat jen na nutnou
potřebu
+ aktivity jsou organizovány tak, aby vedly děti k aktivitě a experimentování
+ děti mají možnost účastnit se společných činností v malých, středně velkých i velkých
skupinách, na základě svého rozhodnutí mají však i možnost se nabízené činnosti
nezúčastnit
+ pedagogové dbají ve svých třídách na vytvoření potřebného zázemí pro děti – klidu,
bezpečí i soukromí (osobní hygiena apod.)
2. Věcné (materiální) podmínky školy
+ rozsáhlé zahrady vybavené herními prvky, vzrostlými stromy, zámkovou dlažbou,
pítky. Zahrada MŠ Vrchlického nábřeží byla v r.2010 rozšířena a doplněna o nové herní
prvky, hřiště, mlhoviště a altán s námětovými koutky. V roce 2019 zahájila pak postupnou obnovu
herních prvků na obou zahradách školy
+ MŠ Vrchl.nábř. má prostorné slunné třídy, rozmístění tříd umožňuje bezprostřední kontakt
mezi jednotlivými třídami, prostory třídy umožňují vytvářet zájmové koutky pro hry a
činnosti dětí, prostory jsou plně dostačující i k denním pohybovým aktivitám
+ ve školním roce 2010-2011 byla v MŠ Vrchlického uvedena do provozu tělocvična,
keramická dílna a další místnost pro realizaci zájmových aktivit dětí. Rovněž tak
i nový metodický kabinet a několik skladů.
+ v MŠ Otakarova bylo vytvořeno zázemí pro zaměstnance, které bylo vybaveno novým
nábytkem a doplněno i o nový PC, tiskárnu a kopírku.
+ vnitřní vybavení nábytkem, tělocvičným nářadím, zdravotně hygienická zařízení i vybavení
pro odpočinek dětí jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, jsou zdravotně
nezávadné a bezpečné, splňují vysoké nároky na estetiku prostředí
+ MŠ je vybavena hračkami, pomůckami, náčiním, materiály a doplňky odpovídajícími věku
i počtu dětí, toto je průběžně doplňováno a obměňováno. Jejich umístění se snažíme
koncipovat tak, aby na ně děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a vyznaly se
v jejich uložení. Děti se podílejí i na vlastní výzdobě interiéru školy.
+ MŠ Vrchl.nábř. je plně soběstačná ve službách ( ŠJ, prádelna, sušárny, mandl), odloučené
pracoviště využívá služeb kmenové školy
+ všechny budovy školy jsou bezpečnostně zabezpečeny a napojeny na pult hlídací služby
3. Životospráva
+ MŠ Vrchl.nábř. má vlastní kuchyni s technickým zázemím, které umožňuje dodržovat
zdravou technologii přípravy pokrmů
+ kuchyně má zbudované všechny potřebné sklady a přípravny surovin
+ u každé třídy jsou výdejny jídla s kuchyňskými linkami
+ vhodná skladba jídelníčku, plnohodnotná a vyvážená strava (naplňování spotřebního koše)
+ mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržována vhodné intervaly ( 3 hod.)
+ jídelníček s pohádkovými názvy zbavil děti obav z neznámých nebo neoblíbených jídel
+ z důvodu prodlouženého provozu mají děti možnost dle zájmu a své potřeby i druhé a třetí
svačiny
+ každý týden peče kuchyně i domácí moučníky, zařazuje i motivované pečení (Mikuláš,
Masopust, Velikonoce aj.)
+ v průběhu celého dne mají děti k dispozici dostatečné množství tekutin, v MŠ Vrchl.nábř.
(před pavilonem A a C) a v MŠ Otakarova jako alternativa ke slazeným nápojům instalováno na zahradě pítko s čistou vodou
+ děti vedeme k samostatnosti při stolování. Polévka je dětem nalévána, pro druhé jídlo si starší děti chodí a samy si určují velikost porce. Použité nádobí samostatně odnášejí na určené místo.
+ do jídla děti nenutíme, snažíme se je motivovat, aby alespoň ochutnaly (vlastní rozhodnutí
je na dítěti) a naučily se správnému stravování
+ dbáme na estetiku stravování – ubrusy, prostírání, vázičky
+ zajišťujeme pravidelný denní rytmus a řád, který lze v případě potřeby upravit dle aktuální
situace a potřeb dětí
+ dbáme na dostatečně dlouhý pobyt dětí venku, při příznivém počasí jsou děti denně venku
v dopoledních i odpoledních hodinách; důvody neuskutečnění: silný déšť a vítr, velmi
nízké teploty pod mínus 10 stupňů
+ je zajištěno dostatečné pohybové vyžití dětí v budově, na zahradě i mimo objekt školy
+ v denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku
jednotlivých dětí
+ pro potřeby rodiny a zájem dítěte jsou umožněny v denním řádu předem ohlášené pozdější příchody dětí do MŠ i jejich včasné vyzvedávání
+ vedeme děti k poznání, že zdraví je důležitá, ničím nenahraditelná hodnota, kterou si musí
každý chránit, snažíme se je vychovávat v duchu zdravého životního stylu
+ projekty Zdravé zoubky, Lions club – screenigové vyšetření zraku dětí, Děti na startu, výuka bruslení, zařazování dopoledních výletů do přírody, účast ve škole v přírodě aj.
4. Psychosociální podmínky
Na splnění těchto podmínek klade škola veliký důraz a systematicky se jim věnuje.
„ Společně se procházíme, jdeme do všech stran. Až vyrostu, neztratím se, i když půjdu sám“
- snažíme se vytvořit pohodové klima bez stresů, kdy ve vztazích mezi dospělými i dětmi se bude projevovat vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, solidarita, vzájemná pomoc a podpora
- chceme, aby se děti i dospělí cítili v prostředí MŠ dobře, spokojeně, jistě a bezpečně
- do práce pedagoga zařazujeme tvořivou improvizaci – okamžité reagování na situaci, kterou vytvoří děti
- všechny děti mají v naší škole stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti, nikdo není znevýhodňován ani zvýhodňován
- osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu chování a norem, které jsou ve škole stanoveny
- děti jsou seznamovány s jasnými pravidly chování ve skupině tak, aby se ve třídách vytvořil kolektiv dobrých kamarádů, místo, kde jsou děti rády a kam se těší
- učitelky věnují dostatečnou pozornost vztahům ve třídě a nenásilně tyto vztahy ovlivňují prosociálním způsobem
- prevence sociálně patologických jevů – s dětmi si povídáme o problematice násilí, šikany, kouření a toxikománie – zařazujeme scénky, výchovné pořady, řízené rozhovory
- péče o děti je podporující, sympatizující, počítáme s aktivní spoluúčastí dítěte při všech činnostech
- snažíme se o nenásilnou komunikaci s dítětem, která je mu příjemná a navozuje vztah důvěry
(dítě musí získat oprávněný pocit, že se na učitelku může vždy spolehnout, obrátit se na ní s žádostí o pomoc a ta mu nebude odepřena)
- převažují pozitivní hodnocení, pochvaly, povzbuzení, podporujeme dítě v tom, aby se nebálo pracovat a rozhodovat se samostatně, aby si věřilo
- postupně vyřazujeme nezdravé soutěžení dětí
- nově příchozí děti mají možnost se postupně adaptovat na nové prostředí i situaci – pomáháme mu při přechodu z intimní skupiny rodiny do širší společnosti
- učitelky respektují potřeby dětí (obecně lidské, vývojové i individuální) a pomáhají v jejich naplňování – osobnostní rozvoj každého dítěte s ohledem na jeho potřeby, zájmy a nadání
Pravidla pro vzájemnou dohodu a pohodu, porozumění a přátelství :
Každá třída si vytváří na začátku školního roku (učitelky společně s dětmi) svá vlastní
pravidla soužití ve skupině – aby nám spolu bylo hezky. Podrobně si je rozebere a vysvětlí
na příkladech. Během roku. Třídní pravidla umožní i suplujícím učitelkám dodržování daných rituálů.
ilustrace: výtvarnice Mgr. Ivana Tlačilová