Co by dítě při nástupu do MŠ již mělo zvládat:
Obléknout se a obout (u těch nejmenších paní učitelka či kamarádi pomohou zapnout zip, knoflíky, zavázat tkaničky a podobně). S tím souvisí i to, že by dítě mělo být schopno poznat si své věci (obuv i oblečení označte).
Najíst se lžící a pít ze skleničky a z hrnečku, vydržet sedět při jídle u stolu
Zvládat základní hygienické návyky – umýt si ruce mýdlem, utřít se od ručníku, ovládat kohoutek v umývárně
Používat WC – včas dojít na WC, umět se samostatně utírat (pleny ani pravidelné pomočování do MŠ už nepatří)
Používat kapesník, samostatně se vysmrkat
Uklidit si své věci, hračky
Zvládnout chůzi po schodech a zvládat chůzi obecně (je potřeba již nyní zapomenout na neustálé vožení dítěte na kárce a cvičit s ním chůzi s držením za ruku)
Bylo by dobré, kdyby zvládalo elementárním způsobem vyjádřit své potřeby a přání a mělo také zažité, že kamarádům nemůže ubližovat Bude to vyžadovat čas a trpělivost, než si dítě zvykne a začne do mateřské školy chodit rádo. Dítě prožívá velkou změnu v životě – nové prostředí, změna vztahů, změna denního režimu, jiné zvyklosti. Naruší se jeho pocit jistoty a bezpečí, který bude potřebovat opět získat. Pomáhá klidný, pozitivní a vstřícný přístup všech. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z
nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Ráno si povídejte s dítětem, jak bude den probíhat, kdo a kdy si pro něj do školky přijde (po obědě, po spaní…) . Tento dohodnutý čas je třeba dodržovat, aby dítě mělo jistotu, že jej rodiče v MŠ „nezapomenou“. Pravidelnost v průběhu dne a týdne dítěti přináší pocit větší jistoty a bezpečí protože se ještě nedokáže dobře orientovat v čase.
Říkejte svému dítěti pravdu. Ničemu neprospějete, když ho budete chtít „natěšit“ a školku mu popíšete jen v růžových barvách (můžeš si dělat kdy chceš a co chceš, všechny děti jsou úžasné a budou ti půjčovat všechny hračky,….). A naopak: nikdy ho nestrašte větami typu: „Počkej až půjdeš do školky, tam ti paní
učitelka ukáže.“ Dítě se nemůže těšit na něco, z čeho má obavy. (nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest) – vyhněte se také výhružkám typu
„když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.Tím vším se adaptační proces jen prodlužuje a spolu s dítětem pak zažíváte ranní stresy. rozhodně doporučuji ranní loučení v MŠ zbytečně neprotahovat. V klidu se rozlučte, řekněte mu, kdy si pro něj přijdete, popřejte mu hezký den. Připravte se psychicky na to, že budete muset „vydržet“ i případný pláč Vašeho dítěte, v té chvíli buďte přívětiví, ale rozhodní. Možná tomu nebudete věřit, ale někdy stačí, když se zavřou dveře třídy, dítě se najednou uklidní a jde si hrát s ostatními. Případně pro první dny zmocněte k přivádění dítěte tatínka, je-li psychicky odolnější. Už první den ve školce by měl probíhat standardně, aby i nejmenší děti od samého začátku věděly, na čem jsou a jak to bude ve školce vypadat – jistota a opakování je tím, co adaptační období usnadňuje. Počáteční tři měsíce jsou pro dítě víceméně seznamovací, dítě si zvyká na nový režim, na nové kamarády, prostředí, vstřebává pravidla… Není žádná ostuda, že třeba nekreslí žádné obrázky nebo se nezapojuje do činností. Důležité je, že si hraje, navazuje kontakty a nachází své místo ve skupině dětí. To ostatní se dostaví samo, až přijde ten správný čas.
Mohou přetrvávat potíže typu „já dneska nechci“. Většinou je to jen zkouška nervů rodiče, dítě dobře ví, jak rodiče obměkčit. Je důležité zatnout zuby a nepovolit. Jakmile jednou rodič ustoupí, bude to dítě zkoušet další a další dny. Rodiče a děti pak prožívají ranní stresy a dohadování s dítětem, zda přijdete „po obědě“. Je jisté, že zpočátku je nutné, aby si dítě na mateřskou školu zvyklo. Odpoledne či navečer bude možná unavené a protivné, bude se k vám chovat jinak než dosud. Navíc si určitě vyslechnete věty typu: „Ale paní učitelka říkala něco jiného,“ „My to ve školce děláme jinak,“ „Ve školce takové jídlo nejíme“ a podobně. Možná vám to bude líto, ale neberte si to nijak osobně. Buďte rádi, že dítě začalo přijímat školku se vším všudy (vždyť v ní tráví velkou část dne), že paní učitelka je pro něj důležitá a „bere“ jí. Vy jako rodiče znáte své dítě ze všech nejlépe, a proto je jen na vás, aby jste zvážili, jak nejlépe ho připravíte na tuto velkou životní změnu. Pro některé naše malé „školáčky“ to bude snazší, pro jiné složitější. Ale určitě to společnými silami zvládneme. Bude to vyžadovat jen více času a trpělivosti. Nakonec i pro nás dospělé není úplně lehké zvyknout si na nové prostředí a nové změny.
Jak mohou rodiče adaptaci dítěte pomoci:
- mluvte s dítětem – o tom, co se ve školce dělá, jaké to tam je, vyhněte se
negativním popisům
- veďte dítě k samostatnosti v hygieně, oblékání, jídle (zvyšujete jeho
sebedůvěru a pomáháte mu zažít pocit úspěchu)
- plňte své sliby – co dítěti slíbíte, také uskutečněte (např. odchod po
obědě)
- zbavte se své úzkosti – dítě vnímá vaši úzkost, pokud máte strach
z odloučení od dítěte → dokážete-li se jí zbavit, zbavíte úzkosti i své děti
- dodržujte svůj denní režim a přizpůsobte jej režimu v MŠ – dopolední
vycházka, čas oběda, spánku apod.